This page is hosted for free by cba.pl, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 5.83 PLN.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Kilka prostych zaleceń

Bez względu na to czy zakupiłeś nowy czy używany samochód z tachografem cyfrowym należy przestrzegać kilku prostych zaleceń związanych z jego eksploatacją.

Przed wyjazdem musisz
dokonać kalibracji tachografu. Bez względu na to czy zakupiłeś nowy samochód od dealera, czy używany(z ważnym przeglądem tachografu) w ciągu 14 dni od daty wydania dowodu rejestracyjnego, zanim wykonasz pierwszy transport, musisz zgłosić się w warsztacie i przeprowadzić kalibracje tachografu. Kalibracja polega m.in na wpisaniu nowego nr rejestracyjnego, ustawieniu czasu oraz wszystkich niezbędnych parametrów tachografu
Wyposaż pojazd
w dodatkowy papier do drukarki tachografu. Zgodnie z prawem w pojeździe musi znajdować sie wystarczająca ilość papieru do drukarki termicznej tachografu tak aby w dowolnym momencie była możliwość wykonania wydruku. To minimum to jedna rolka w tachografie i co najmniej jedna w zapasie. pamiętaj że papier do tachografu jest papierem termicznym i zaleca się go przechowywać z dala od źródeł ciepła.


Ruszaj w trasę.

Mając wykonane powyższe czynności można rozpocząć wykonywanie przewozów, pamiętając o tym aby kierowca posiadał ważna kartę kierowcy.

W terminie do 28 dni

    Pobieranie danych z karty kierowcy
•	co najmniej raz na 28 dni
•	przed opuszczeniem przez kierowcę dotychczasowego miejsca pracy,
•	w przypadku stwierdzenia utraty ważności karty
•	dla celów administracyjnych w ciągu 7 dni;


Od momentu pierwszego włożenia karty kierowcy do tachografu należy pobrać z niej dane. Następnie maksymalnie co kolejne 28 dni czynność tą należy powtarzać dla każdego kierowcy który posiada kartę kierowcy, bez względu na to czy wykonuje przewozy codziennie czy nie. Jeśli kierowca nie wykonuje pracy dłużej niż 28 dni od daty ostatniego pobrania i posiada świadectwo załogi, kolejny pobór danych należy wykonać jak najszybciej po rozpoczęciu ponownym pracy kierowcy ale nie później niż 28 dni od ponownego jej rozpoczęcia.

W terminie do 90 dni

    Pobieranie danych z tachografu cyfrowego 
•	co najmniej raz na 3 miesiące
•	natychmiast przed trwałym bądź okresowym przekazaniem pojazdu innej osobie lub firmie
•	w sytuacji, gdy tachograf jest uszkodzony, ale pobranie danych jest możliwe
•	dla celów administracyjnych w ciągu 7 dni;
 


Od momentu kalibracji tachografu należy pobrać z niego dane. Następnie w okresach maksymalnie co 90 dni trzeba pobierać dane z tachografu bez względu czy pojazdem wykonujemy przewozy czy nie (chyba że pojazd stoi dłużej niż 90 dni). Za pobór danych z pojazdu i z karty kierowcy odpowiada przedsiębiorca (pracodawca kierowcy, właściciel/dzierżawca pojazdu).


Kiedy należy bezwarunkowo wykonać wydruk?

Jeśli kierowca nie może używać własnej karty, gdyż karta jest uszkodzona, niesprawna 
lub nie jest w posiadaniu kierowcy (została skradziona), to musi on robić wydruki 
z tachografu cyfrowego celem wypełnienia zobowiązań dotyczących gromadzenia i 
przechowywania danych odnoszących się do aktywności kierowcy. Wydruki należy wykonać w następujący sposób: 
-	na początku trasy:
na wydruku (rewersie) z tachografu cyfrowego kierowca wpisuje: 
-	swoje dane identyfikacyjne: 
-	nazwisko, 
-	numer karty kierowcy lub prawa jazdy kierowcy, 
-	podpis; 
-	okresy wykonywania "innej pracy", "okresy gotowości", przerwy w pracy i okresy dziennego odpoczynku,
-	na końcu trasy: 
na wydruku (rewersie) z tachografu cyfrowego, na którym powinny być widoczne okresy zarejestrowane 
przez tachograf cyfrowy, kierowca wpisuje: 
-	okresy: wykonywania "innej pracy", "okresy gotowości", przerwy w pracy i 
okresy dziennego odpoczynku - od momentu sporządzenia wydruku wykonanego na początku trasy,
-	swoje dane identyfikacyjne: 
-	nazwisko, 
-	numer karty kierowcy lub prawa jazdy kierowcy, 
-	podpis.

Wydruk ten kierowca powinien posiadać przy sobie przez kolejne 28 dni od dnia sporządzenia i okazywać na każde wezwanie służb kontrolnych. Kiedy nie można wykonać wydruku 24 h z karty kierowcy? Wydruku 24 godzinnego z karty nie wykonamy z dnia w którym karty nie było w slocie tachografu. Nawet w sytuacji gdy kierowca dokona wpisu manualnego.


Czas UTC a czas lokalny.

Czas UTC - Coordinated Universal Time.

Tachograf cyfrowy w przeciwieństwie do tachografu analogowych zapisuje dane w oparciu o czas UTC (czas uniwersalny). Czas UTC jest taki sam w każdym kraju, natomiast czas lokalny w zależności od strefy czasowej różni się od czasu UTC. I tak w Polsce czas UTC różni się od czasu lokalnego o +2 godziny dla czasu letniego i +1 godzinę dla czasu zimowego. Zmiany czasu UTC może dokonać kierowca ale tylko i wyłącznie jeden raz w ciągu jednego tygodnia i w zakresie +- 1 min. Wszelkie inne zmiany czasu dokonuje warsztat.

Czas lokalny może ustawić kierowca z krokiem co 30 minut względem UTC. Pilnuj aby kierowcy korygowali czas UTC zgodnie z zapisami powyżej, uchroni cię to od niepotrzebnych wydatków związanych z koniecznością pobytu w warsztacie. Błędnie ustawiony czas UTC może być powodem powstania naruszeń i skutkować karą ze strony organów kontrolnych.